Excursie Parijs

Het was eindelijk zo ver na de dagen af te tellen en de maanden voorbij zien gaan gingen we dan eindelijk naar Parijs de stad van de liefde..maar voor ons was het de stad voor Taekwondo!

Dag 1 van Parijs

27 december vroeg in de ochtend stonden we met zijn allen al klaar te wachten op de bus. De bus was er al snel en na de koffers hebben ingelaten en te kijken of iedereen aanwezig was vertrokken we richting Parijs. Samen met onze geïntegreerde Nederlandse  buschauffeur Said begon het al heel gezellig te worden in de bus. De buschauffeur vertelde allemaal leuke weetjes toen we aan het rijden waren over de steden waar we langs reden, gebouwen etc. Een darbouka (trommel) was meegenomen dus de jongeren vermaakte zich met liederen. We kwamen aan in Parijs en merkte al direct dat alles groots is en er veel zigeuners en daklozen wonen niet het bepaalde beeld over Parijs dat je ziet op televisie en films. Al snel kwamen we aan in het hotel nadat iedereen had besloten met wie ze gingen slapen in een kamer werd er ingecheckt. We hadden een beetje de kamer verkend, sommige kleedde zich om , want we gingen er direct op uit. We reden richting La seine een lange rivier die door een grote deel van Parijs heen loopt. Op de La seine hadden wij een boottocht gemaakt met ze alle om Parijs te kunnen zien, er was een hele mooie uitzicht en de gids vertelde van alles over de plaatsen waar we langs vaarde. Na de boottocht reden wij naar de Eiffeltoren en we kwamen op een mooie tijd aan, om 6 uur precies gingen er mooie lichtjes branden waardoor er vele mooie foto’s werden genomen. Toen kwam de welberuchte straat champselysees aan de beurt.
De duurste winkelstraat van Europa en dat konden wij merken door de vele bekende merkenwinkels die zich bevonden in deze straat het ging van Louis Vuitton tot aan Hugo Boss. Deze straat was mooi verlicht mede door de kerstdagen die zijn geweest. Aan het einde van Champs Elysees bevind zich de Arc d’ Triomphe die hebben wij bezichtigd vanuit de bus wegens de tijd. We zouden op de vrijdag trainen samen met de Taekwondo club Moving City 93, maar eerste zouden wij op de donderdag samen uit eten gaan. Aangekomen in het restaurant was de club er nog niet, maar iedereen vermaakte zich met de Wi-Fi die gratis aanwezig was in het restaurant. Toen de club arriveerde werd het eten al snel geserveerd. Er werd hier en daar kennis gemaakt met de Taekwondoka’s uit Parijs waardoor het gezelliger werd. We hadden besloten om met de Metro terug te gaan naar het hotel zodat we toch een stukje Parijs nog konden zien en omdat de buschauffeur niet meer dan 12 uur mocht rijden op een dag. Aangekomen in het hotel gingen een aantal mensen slapen maar de jongeren waren iets te luidruchtig niemand kon of wilde slapen wegens de gezelligheid.

Dag 2 van Parijs.

We hadden afgesproken om 9 uur voor het ontbijt maar niet een ieder was zo strikt op tijd wegens de gezellige avond. Na het ontbijt gingen we met zijn alle naar het instituut van de Arabische wereld.
waar je een hele mooie uitzicht had op Parijs vanaf de 9de verdieping. De tijd tikte door en we gingen door voor het vrijdags gebed naar de grote moskee  van Parijs. We hadden nog wel tijd om thee te kunnen drinken bij een restaurantje er naast. Na het gebed reden we snel door naar het hotel om onze trainings spullen te pakken en richting de trainingszaal te gaan. De darbouka(trommel) werd al snel gepakt om de reis gezelliger te maken. De jongeren kwamen los en de ouders en trainers ook al snel. Dit was al een kleine opwarming voor de training die er aankwam. Eenmaal aangekomen bij de trainingszaal werden er een paar foto’s gemaakt met de andere club waarna de training kon beginnen. De bedoeling was dat we van elkaar zouden leren en niet aan elkaar laten zien wat we konden. De training verliep goed er waren ook 2 andere clubs gekomen om de trainingsstage nog groter te maken. We kregen les van Moussacisseeuropees kampioen in de -54 kg en daarna kregen wij les van 10 voudig frans kampioen. 2 uurtjes vol trainen zorgde wel voor de vermoeidheid. Na afloop gingen we met alle clubs eten. Foto’s werden gemaakt er werd gelachen kortom een geslaagde training!  Op de terugweg naar het hotel werd het nog gezelliger gemaakt met liederen en iedereen die ging dansen. Het was een zeer geslaagde avond we hebben er echt van genoten.

De laatste en 3de dag van Parijs.

Met spierpijn en kramp stonden we op het laatste ontbijt in het hotel. Een grondige laatste check of we alles uit de kamer hadden gehaald waarna we gingen uitchecken. De reis ging naar d’arc de triomphe we stapte uit om foto’s te maken hierna reden we door naar de Eiffel toren. Hier werden ook de nodige foto’s gemaakt. We reden langs het louvre museum en we bezichtigden nog andere monumenten via de bus daarna kwamen we aan bij de sacre coeur. De trappen die we op moesten lopen waren zeer zwaar en het was er heel druk. Foto’s werden gemaakt en werd gelachen en we zijn de souvenirs winkels langs geweest om wat te kopen. We hadden besloten om met ze allen te picknicken onderweg. Dus nadat we van de sacre coeur kwamen waren de ouderen boodschappen gaan doen zodat we lekker konden eten bij onze stop onderweg. Na lekker te hebben gegeten onderweg ging de reis naar huis weer verder.

Het was een zeer geslaagde reis we hebben elkaar beter leren kennen, de gekke kanten van iedereen kwamen omhoog. We hebben er enorm van genoten en zeker veel geleerd tijdens de trainingen die waren gegeven. Het is zeker voor herhaling vatbaar.